BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 23 May 2010

Pelihara Lisan mu

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Allah SWT telah berfirman:
“Tiada satu kata pun yang diucapkan (manusia) melainkan di depannya (dicatat)
oleh Malaikat pengawas yang selalu hadir.” (Surah Qaf: 18)




Untuk kiriman pertama laman rindu ini,ingin berbicara berkaitan lidah. Lidah yang dimiliki oleh semua manusia. Tanpa lidah tidak mungkin kita dapat menelan makanan. Tanpa lidah, manusia tidak sempurna walau kecacatan itu tidak kelihatan.

Abul-Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya Abu Said Al-khudri berkata : "Seorang datang kepada Rasulullah saw lalu berkata kepada baginda "Wahai Rasulullah nasihatilah aku ya Rasulullah..." Maka Rasulullah bersabda "Jagalah taqwa kepada ALLAH kerana taqwa itu menghimpun segala kebaikan, dan kerjakanlah jihad sebab dia sebagai pertapaan bagi ummat islam. Dan lazimilah zikrullah dan membaca Al-Quran, kerana ia cahaya penerangan untukmu di bumi dan sebutan namamu di langit. Dan jagalah lidahmu kecuali dalam kebaikkan kerana dengan itu ia dapat mengalahkan syaitan..."

Dimana Abul Laits berkata manusia tidak dapat mengalahkan syaitan hanya dengan diam kerana itu setiap orang muslim mesti menjaga lidahnya sehingga terlindung oleh syaitan, dan ALLAH akan menutup auratnya apabila dia menjaga lidahnya.

Abul Laits Assamarqandi dari ayahnya dengan sanadnya dari Anas bin Malik berkata Rasulullah saw :
"Empat sifat tidak terdapat kecuali pada orang mu'min ialah diam dan ini adalah yang pertama, tawadhuk, zikrullah, dan mengurangi melakukan kejahatan.."


Lidah merupakan anggota yang kecil dan tidak bertulang. Akan tetapi ia mempunyai peranan yang besar dalam kehidupan manusia. Lidah boleh mengangkat seseorang. Lidah juga boleh menjatuhkan seseorang. Lidah boleh membawa kejayaan. Lidah juga boleh membawa kebinasaan. Bak kata pepatah: sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa.


Mari kita renung sejenak. Kita perhatikan dan dengar dengan teliti perbualan para remaja dan kanak-kanak sekarang ini. Kita akan dapati bahawa perbualan mereka tidak lengang dari perkataan lucah dan kotor, memaki satu sama lain, samada secara sedar atau tidak sedar, samada secara sungguh-sungguh atau bermain-main.

Kemudian kita perhatikan pula perbualan kita apabila kita bercakap-cakap dengan kawan rapat kita. Kita perhatikan: adakah perkataan-perkataan yang kita ucapkan tersebut mempunyai unsur umpatan dan pembohongan ataupun sebaliknya.

Allah s.w.t berfirman di dalam surah An-Nisaa, ayat 114:

Ertinya: Tidak ada gunanya pada kebanyakan dari bisikan-bisikan mereka melainkan sesiapa yang menyuruh memberi sedekah, atau berbuat baik, ataupun mengadakan perdamaian antara bangsa manusia. Dan barangsiapa yang melakukan demikan kerana mengharapkan keredhaan Allah maka Kami (Allah) akan memberinya ganjaran yang besar.

Dalam ayat tersebut, Allah s.w.t dengan tegas mengatakan bahawa perbualan manusia adalah sia-sia kecuali pada tiga perkara: menyuruh orang memberi sedekah, menyuruh orang berbuat baik dan mendamaikan antara dua pihak yang bergaduh.

Adapun perbualan umum antara manusia seperti berborak-borak, bergurau senda yang berlebihan, menceritakan hal orang dan selainnya adalah satu perbuatan yang sia-sia, malah boleh mendatangkan dosa.

Antara sebab mengapa bangsa kita tidak maju, antara punca mengapa kita masih ketinggalan dibelakang orang bukan Islam, antara sebabnya adalah kita sendiri mendoakan agar diri kita diberikan bencana. Kita berdoa agar kawan kita ditimpa kecelakaan. Mengapakah tidak? Sedangkan dalam perbualan kita, kita selangi dengan perkataan kotor, kita sulami dengan maki hamun.

Walaupun ia tidak disengajakan, walaupun ia tidak dimaksudkan, akan tetapi secara tidak langsung kita telah mendoakan agar kawan kita ditimpa kemalangan dan kehancuran. Ini bukan ajaran Islam. Ini bukan adab seorang Muslim. Dan ini bukan didikan dari Rasulullah s.a.w.

Kita cinta akan Rasulullah. Kita akan marah sekiranya ada orang yang menghina Rasulullah. Akan tetapi cinta kita tidak dibuktikan dengan perbuatan kita. Kita tidak meniru adab Rasulullah. Apakah antara adab Rasulullah? Mari kita dengar apa yang Rasulullah sabdakan dalam hadith ini:

“Bukanlah seorang mukmin itu yang jadi pencaci, pelaknat, bukan yang suka berkata kotor atau yang lidahnya suka menyebut kata-kata yang hina.”

Inilah sifat orang mukmin, orang yang beriman dengan Allah dan RasulNya. Kita beriman dengan Allah dan RasulNya. Kita adalah orang yang beriman. Maka selayaknya kita meninggalkan perkataan yang kotor, caci maki dan hina menghina.

Dalam hadith yang lain, Rasulullah s.a.w bersabda:

“Waspadalah kamu dari kata-kata kotor, kerana sesungguhnya Allah Ta’ala tiada suka kepada kata-kata kotor dan perilaku yang cabul.”

Sebaliknya, kita seharusnya menjaga lidah kita agar tidak mengeluarkan perkataan yang sia-sia, apatah lagi yang haram. Ini jelas dari hadith Rasulullah s.a.w:

“Jagalah lidahmu kecuali bila berkata yang baik. Dengan berlaku demikian engkau akan mengalahkan syaithan.”

Dan sabda Rasulullah lagi:

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka berkatalah yang baik ataupun berdiam saja.”


Antara bencana lidah adalah berbohong. Memang kita sudah ketahui akan dosa apabila berbohong tetapi kadang-kala kita melakukannya apabila kita berborak-borak dengan teman-teman. Kita mengada-ngadakan cerita untuk menjadi bahan ketawa. Kita menambah-nambah cerita orang lain untuk menjadi sedap didengar.

Ini bukan sahaja membawa dosa mengumpat, bahkan ia membawa dosa fitnah. Dan fitnah itu adlaah lebih besar dosanya dari membunuh. Lihatlah contoh Rasulullah s.a.w. Beliau juga bergurau senda. Beliau juga bergembira dengan isteri-isterinya. Tetapi beliau tidak pernah mengadakan suatu yang palsu dalam gurau sendanya.

Rasulullah bersabda:

“Aku pun turut bergurau senda, tetapi aku tiada mengatakan sesuatu melainkan yang benar belaka.”

Inilah akhlak Rasulullah. Maka kita seharusnya cuba mencontohi beliau. Marilah kita jauhkan diri kita dari berkata-kata yang sia-sia, berkata yang tidak benar dalam senda gurau dan kurangkanlah berborak borak.

Berkata Umar Al-Khattab: Siapa yang suka berguaru saja, nescaya orang akan memandang ringan terhadapnya. Dan berkata Ibnu As kepada puteranya: Wahai anakku! Jangan engkau berani bergurau senda dengan orang yang berpangkat kelak ia akan memusuhi kamu. Dan jangan pula kepada orang yang rendah budi, kelak ia akan kurang ajar terhadapmu.


lnilah tipu daya dan kerosakan serta kejahatan yang datang dari golongan munafik dalam mana-mana masyarakat dan adalah kewajipan untuk menjaga daripada kemudaratannya serta daripada fitnah dan pembohongan yang dilemparkan untuk memecahkan perpaduan umat Islam

Sekarang zaman IT, bukan lidah sahaja perlu dijaga,tapi jari-jari yang menaip di papan kekunci juga perlu dijaga. Jari-jari yang tidak punya hati, menaip dari garapan idea yang tercetus dari fikiran tuannya. Jari-jari itu bisa melukakan hati-hati yang sedang berduka dan tambah melukakan.

Jika tidak bisa memahami perasaan orang lain dikala berduka,tidak perlu untuk menambahkan lukanya. Cukup sekadar membaca,tanpa perlu menambah perisa.

Jika perisa itu mendatang keenakkan tidak mengapa, sebaliknya perisa itu menambah kepahitan sedia ada. Menjarakkan hubungan yang telah berdarah. Pilu dan sendu kian terasa.



Aku hidup dalam kenangan,
Imbauan rindu sering bertandang,
Sumber kekuatan di akan datang.

0 comments: