BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 4 August 2010

Bermanja Dengan Allah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Kata-kata ustazah yang paling diingati, "Masa sujud di dalam solatlah adalah masa yang terbaik untuk kita hambaNya berdoa kepada Allah. Pada masa inilah kita nak bermanja dengan Allah. Kita nak mengadu dan sebagainya"


Sebuah hadith dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Kedudukan hamba yang paling dekat dengan Tuhannya adalah ketika ia dalam keadaan sujud, maka perbanyaklah doa.” (Hadis riwayat Muslim)



Selalu kita bermanja dengan orang yang disayangi seperti mak , ayah, kakak, datok, nenek, sahabat dan jika telah berkahwin dengan pasangan kita. Bermanja membawa maksud 'menyalurkan' kasih sayang pada orang tersebut atau mungkin inginkan kasih sayang dan perhatian dari orang tersebut pada waktu itu.



Ataupun ingin release problem/stress maka bermanja dengan seseorang sebagai langkah untuk meredakan. Bagaimana caranya? Terpulang pada individu. Asalkan kedua-dua pihak selesa dengan cara itu.


Namun untuk bermanja dengan manusia ini pula kena lihat masa, keadaan dan tempat juga. Tidak boleh lah nak bermanja ketika orang sibuk atau ditempat awam. Jika kita sebuk nak bermanja ketika orang tengah sibuk,bukan belaian yang diperolehi sebaliknya marah yang diraih. Begitu juga tempat nak bermanja, tak kan di tepi jalan, dalam kereta atau pasar. Sedangkan ketika itu kita memang sangat-sangat tertekan dan ingin melepaskannya dengan bermanja pada yang disayang.


Maka kita boleh tukar bermanja dengan manusia kepada bermanja dengan Allah. Tidak semestinya ketika sujud sahaja, tetapi dalam apa jua keadaan dan di mana sahaja berada. Samada ditempat awam, di kala sendirian atau di kala kegelisahan melanda diri. Bermonolog lah dengan Allah dengan suara mendayu-dayu...


Kita boleh salurkan kasih sayang kita kepada Allah tanpa mengira masa,tempat, suasana dan keadaan. Tambahan di saat kita memerlukan seseorang tetapi orang itu pula tidak ada. Maka dengan bermanja dengan Allah, hati kita akan cepat rasa lega. Allah akan berikan jalan jika kita sedang buntu untuk menyelesaikan sesuatu.


Ketika bermanja dengan Allah, nyatakan kegusaran kita itu dengan penuh pengharapan seperti mana kita bermanja dengan suami atau mak atau nenek. Bila selalu bermanja dengan Allah, lama-lama akan terbit rasa rindu bila lama tidak buat. Maka marilah kita ubah kehidupan kita,dengan tidak mengharap kepada manusia sahaja untuk bermanja, tetapi alihkan kepada Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.





Aku hidup dalam kenangan,
Imbauan rindu sering bertandang,
Sumber kekuatan di akan datang.






0 comments: