BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday 4 June 2010

Umpama Permata

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 255 maksudnya:

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang tetap hidup yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekelian makhluknya) yang tidak mengantuk usahkan tidur, yang memiliki segala yang ada dilangit dan yang ada di bumi. Tiada siapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) disisinya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya), Luasnya kursi Allah (ilmunya dan kekuasaannya) meliputi langit dan bumi, dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah (Yang Maha Tinggi) darjat kemuliannya, lagi Maha Besar (Kekuasaannya)".

Soal Aqidah atau kepercayaan adalah perkara yang paling pokok dalam ajaran Islam. Aqidah atau kepercayaan yang mengikat hati dan menambah keyakinan seseorang kepada Agama Islam berpangkal dari tauhid atau keesaan terhadap Allah yang Maha Kuasa yyang mencipta dan mengatur serta memiliki alam ini.

Persoalan aqidah ini merupakan satu persoalan yang amat penting dan bernilai.Walau bagaimanapun perkara ini menjadi penting stsu bernilai bergantung kepada individu tersebut menilainya. Contohnya sebentuk cincin permata yang bertahtakan berlian amat bernilai bagi seorang gadis yang sempurna kejadiannya tetapi cincin ini tiada nilainya kepada sikudung. Begitu juga dengan sekuntum bunga, amat bernilai bagi pasangan bercinta tetapi sektuntum bunga ini tiada nilainya bagi seekor beruk, bukan sekadar tidak tau menilai malah dirosakkannya.

Aqidah Islam merupakan sumber bagi segala peraturan dan tata hidup syariat dan akhlak Islam yang meliputi seluruh bidang kehidupan. Aqidah merupakan akar tunjang yang mengukuhkan pendirian Islam di dalam diri seseorang dan juga ibarat tapak dan asas yang kuat bagi membangun kehiidupan Islam dalam masyarakat umat manusia. Kesimpulannya Aqidah tauhid ini adalah satu perkara yang amat bernilai dan berharga yang perlu dipertahan dan dipelihara. Di antara konsep tauhid yang ditegaskan di dalam ayat ini ialah:

a. Menolak atau menafikan konsep ketuhanan selain dari Allah.

b. Allah menguasai kerajaan langit dan bumi.

c. Ilmu Allah meliputi segalanya.

d. Allah memiliki segala kebesaran, kemuliaan dan kemegahan yang penuh dengan keadilan dan ramat.




Aku hidup dalam kenangan,
Imbauan rindu sering bertandang,
Sumber kekuatan di akan datang.



0 comments: